Met de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen, zei Ron Jans afgelopen seizoen voorafgaand aan de wedstrijd van van PEC Zwolle tegen ADO Den Haag – een uitspraak die hij geleerd had van FC Groningendirecteur Hans Nijland. De eerdere goede resultaten tegen ADO boden wat hem betreft geen garantie.

Deze wijsheid ten spijt vertrok zeiler Pieter Jan Postma gisteren als eerste Nederlandse sporter naar Rio de Janeiro voor de spelen die pas over twee weken beginnen. Toch begrijp ik Postma wel. Zelf ben ik altijd graag vroeg in de theaters waar ik op moet treden. Niet omdat je je niet in een uur kunt voorbereiden, maar wel omdat je rustig wordt van tijd. Een beetje lummelen met je zender, spullen in de coulissen leggen, je overhemd strijken, dat werk. (Je kunt overigens ook adrenaline krijgen van tijdgebrek; denk aan de Deense voetballers in 1992, en wie weet de waterpolovrouwen nu die bij schorsing van Rusland te elfder ure ingevlogen kunnen worden voor het waterpolotoernooi.)

Ik stel me Postma voor terwijl hij de komende dagen aan zijn boot prutst, het zeil poetst en rondjes vaart op de wind waarvan hij weet dat die straks niet waaien zal. Toch is het fijn om hem door je haren te voelen.