Allereerst: ik vind het mooi dat iemand wiens beroep het is zo snel mogelijk te rijden, de naam Max heeft. Maar dit terzijde. Vervolgens: Max Verstappen heeft een onwaarschijnlijk talent. Zelfs een liefhebber-op-afstand zoals ik kan er van genieten.

Maar in wat voor wereld werk je, als je als sportman, zonder dat iemand daar goedkeuring aan hoeft te geven, zomaar van team verwisseld kunt worden? Max Verstappen promoveert namelijk, per direct, van het opleidingsteam van Red Bull naar het beter geoutilleerde en vooral beter gefinancierde racing team. De Formule 1 kent geen transferwindows; wie betaalt, bepaalt. En dus besloot de Oostenrijkse baas dat de twee rijders van stoeltje moeten wisselen.

Zijn promotie werd met gejuich begroet door de Nederlandse fans. Natuurlijk: hij heeft meer kans om te winnen. Het is alsof je Robin Haase ineens de forehand van Roger Federer geeft. Hoera! Maar de andere kant van het verhaal is de coureur die teruggezet wordt, Daniil Kyvat. Hij wordt van hogerhand gestraft voor een paar slechte races en kwalificaties. Volgens mij ben je dan geen speler, maar een speelbal. Verstappen zit nu aan de goede kant van de ruil, maar weet nu wel: presteren of creperen. Ik ben blij dat het niet mijn circuit is.