Eén keer was ik aanwezig bij het televisieprogramma Holland Sport. In de petje-op-petje-afquiz overleefde ik een aantal vragen. Het thema was ‘vossen’, omdat Marianne Vos weer eens wereldkampioen was geworden. De volgende vraag ging helaas niet over veldrijder Wim de Vos die zijn vriendin ten huwelijk vroeg na een gewonnen wereldbekerwedstrijd, maar over welke voetbalclub in Engeland bekend staat als ‘The Foxes’. Ik had geen idee, en hoewel 50% kans best veel is om het goed te hebben, is 50% kans ook veel om het fout te hebben. Ik moest gaan zitten.

Na dit weekend, en na dit voetbalseizoen, zal niemand deze vraag nog fout beantwoorden. Leicester City won gisteren de Premier League. De vos in het clubembleem leverde een jaar lang sterke streken, en is nu de beste van Engeland. U heeft overal al vergelijkingen kunnen lezen, maar ik doe het ook omdat het zo ongelofelijk is: dit is alsof NAC over twee jaar kampioen van Nederland wordt.

Het is een titel die aanspreekt, omdat wij allemaal Leicester City zijn. Bijna niemand is absolute top – voor de meesten is de marge het maximum. Deze titel is ook voor al die duizenden andere voetbalclubs die nooit kampioen zullen worden. En het nu toch zijn.