Afgelopen weken heeft zich hier een perfecte afspiegeling van mijn wiskundige leven voltrokken: ik begon enthousiast aan een wiskundig probleem, om vervolgens afgeleid te raken door iets anders, en het daarna te vergeten. Mijn aandacht differentieert altijd – daarom ben ik het theater in gegaan.

Een model om de Jaap Edennominatie te maken moet maar door Gerard Sierksma in elkaar gezet worden. Hij is dé sportwiskundige van ons land. Ik zal hem mijn aantekeningen sturen. Laat hem maar de coëfficiënten bepalen als sportgrootte, internationale verspreidheid en de Olympische Spelenbonus. Ik kijk wel op tv wie er gevoelsmatig genomineerd zouden moeten worden.

Eén ding wil ik toevoegen: het is natuurlijk vreemd dat de Jaap Edens morgen worden uitgereikt, terwijl het jaar nog niet is afgelopen. Letterlijk niet, want Sifan Hassan won gisteren de EK Cross. Samen met de Diamond Leaguezege op de 1500 meter reden genoeg om haar niet-nominatie te heroverwegen. En wat te denken van de vrouwenhandbalploeg? Gisteren bereikten ze de kwartfinales van het WK door de vice-wereldkampioen te verslaan. Ze kunnen in 2015 nog wereldkampioen worden. Maar de titel zal gaan naar een beachvolleybalduo, de waterpolosters of de springruiters. Dus model of niet: in elk geval moeten de galadata op de schop. Verder wens ik Gerard veel plezier.