De eerste L’Équipe die ik in handen kreeg, kocht ik in Parijs. Ik heb er met mijn geheugen wat onenigheid over wanneer het precies was. Hoe dan ook: ik wilde weten wat Feyenoord de avond daarvoor had gedaan in de Europacup. (Ik meen tegen FC Sion, maar dat zou betekenen dat het in 1991 was, en volgens mij was ik twee jaar later in Parijs.) Mijn ouders stuurden mij met 10 frank en de juiste koopaanwijzing (‘unneekiep sielvoepleh’) naar de kiosk.

Sindsdien koop ik, als ik in Frankrijk ben, altijd de sportkrant. Of er nu grote toernooien zijn of niet, het is altijd leuk langs de koppen te lopen en tussen de volle pagina’s met alles wat je niet wilt weten over de Franse tweede divisie op zoek te gaan naar tekenen van Nederlands sportleven.

Ook afgelopen week werd ik weer niet teleurgesteld. Robin Haase strandde in de tweede ronde van Kitzbuël, Ajax was een mogelijke tegenstander van AS Monaco in de laatste Champions Leaguevoorronde (op dinsdag althans nog), en ik las een verhaal over Max Verstappen in het magazine dat bij de zaterdagkrant zat. Max Verstappen die, wanneer het ook precies was, nog niet geboren was toen ik mijn eerste L’Équipe kocht. Le temps file.

