Als ik cricketuitslagen en het bijbehorende verslag lees, is het altijd net of ik een moeilijk wiskundebewijs doorneem. Ik kan ongeveer begrijpen wat er gebeurt, maar als iemand er serieuze vragen over gaat stellen, val ik door de mand.

Ik heb ook altijd de indruk dat de teletekstredacteuren het erom doen. ‘Nederland verloor snel het wicket van Barresi, maar mede dankzij bijdragen van Myburgh (31 runs) en Swart (28) werd het totaal van Namibië op vier ballen van het einde en voor het verlies van zes wickets gepasseerd.’ Zo’n zin schrijf je alleen maar op om te laten zien dat je het begrepen hebt. Ik denk weleens dat cricket een dekmantel is. Het lijken allemaal van die nette mensen, maar ondertussen is er nu iemand die weet dat op 28 passen van strandpaal 31 op Schiermonnikoog (het enige waddeneiland waar de M van Myburgh en de S van Swart in voorkomen) een lading drugs uit Namibië begraven ligt.

Maar goed. Volgens teletekst betekent het dat Nederland zich geplaatst heeft voor het WK cricket. In de T20-variant. Een prachtige prestatie, zoveel is duidelijk. Zaterdag is de halve finale van het kwalificatietoernooi, en speelt Nederland tegen Ierland. Benieuwd waar zondag de schat ligt.

