Ik zag onlangs op de snelweg een auto met het kenteken ZB-RG-74. Het zal waarschijnlijk een overblijfsel uit mijn kinderjaren zijn, maar van de letters op een nummerbord probeer ik altijd woorden te maken door alleen maar klinkers toe te voegen. (Curieus eigenlijk dat een nummerbord nummerbord heet terwijl er meer letters op staan.)

Het eerste waar ik aan dacht bij ZB-RG was aan de Zwitserse broers Beat en Markus Zberg. Wielrenners waren het, waarvan de een aardig bergop reed, en de ander aardig sprintte. Aan dat eerste heb je in Zwitserland meer dan het laatste. Markus overigens is geboren in 1974, dus dat maakte het kenteken extra mooi. Ze reden beiden een tijdje voor de Rabobank, en waren de ongetwijfeld ook gedrogeerde waterdragers voor Michael Boogerd en Erik Dekker. Het enige noemenswaardige detail uit hun loopbaan dat ik zou kunnen oplepelen is dat mijn oom hun naam consequent uitsprak als zetberg, in plaats van zberg. Verder zijn het misschien wel de kleurlooste broers die ooit op een fiets hebben gezeten – hun etappewinsten in de Ronde van Spanje ten spijt.

Ik moest desondanks aan ze denken, deze week op de A12. Maar evengoed had het een zeebrug of een ZOAB-rage kunnen zijn.

