Vanavond speel ik een preview in een schouwburg. Het trouwe publiek komt kijken naar de presentatie van de brochure van het volgende theaterseizoen, en bij die presentatie mogen een aantal spelers een stukje uit hun programma spelen, als tipje van de sluier. Zo kun je zorgen dat je zaal een beetje vol komt.

Het zou ook een interessant concept zijn in de sport. Hoe fijn zou het zijn als je als publiek uit kon proberen of je een seizoenskaart voor een bepaalde ploeg wilde? Dat je een avond naar het stadion komt, waar zes ploegen korte wedstrijdjes tegen elkaar spelen. Vervolgens koop je een jaarabonnement voor de club die de meeste indruk op je maakt. Het zou ook aan het transferbeleid gekoppeld kunnen worden. Dat 22 potentiële nieuwe spelers zich melden voor een onderlinge wedstrijd, en dat het publiek kan bepalen wie ze volgend jaar in hun stadion willen zien.

Overigens werken ze in de theaterwereld vaak met een bonuscultuur: hoe meer publiek er komt, hoe meer recette, en dus hoe meer inkomsten je hebt. Ook dat is een businessmodel dat bij sporters best zou kunnen werken. Leeg Thialf? Dan ook geen prijzengeld. Moet je maar harder schaatsen.

Advertenties