Ik heb mails gestuurd naar L’Équipe, de Franse sportkrant, en tv France Sports. In mijn beste Frans, met Cher monsieur/madame aan het begin, en afsluitend met precies de goede zin voor een e-mail, zoals ik het vroeger heb geleerd op school. Nu ja, ik heb vroeger niet geleerd hoe je een e-mail af moet sluiten bij Frans, want in mijn middelbareschooltijd had je alleen nog brieven en ansichtkaarten. Ik heb leren mailen toen ik in 2 vwo zat, met een 28k8 modem dat meer geluid maakte dan een espressoapparaat. Maar dat je in de toekomst in het Frans moest gaan mailen, nee, dat ging er bij niemand in. Maar goed, het leek me onnodig om ‘Veuillez agréer, monsieur/madame (de aanhef van het begin terughalen!), à l’expression de mes sentiments les meilleurs’ eronder te zetten, dus ik heb het bij ‘Amicalement’ gehouden, zoals op een briefkaart. (‘Grosses bises’ leek me wat overdreven.)

Maar ik kreeg geen reactie. Geen reactie waarom het Franse curlingteam niet meedoet. Toen heb ik gefacebookt naar de website van de toernooiorganisatie. Waarom doen ze niet mee? Antwoord: ‘Ze hebben geen team gepresenteerd, vrijdag.’ Ja hallo, malle eppies met je granieten sjoelstenen, zover was ik zelf ook al. Maar waarom?

Misschien moet ik toch een brief sturen.

