Vaste lezers van deze rubriek weten dat ik gruwel van clubs die hun clubnaam verkopen om zo een beetje sponsorgeld te vangen. Vooral zaalsportverenigingen hebben er een handje van. Al eerder heb ik het over de Nederlandse basketbalploegen gehad, maar het kan gerust nog een keer, want twee jaar later hebben de meeste al weer een nieuwe sponsor. Maxxcom BSW (voorheen Stepco) en SPM Shoeters (ooit Eiffel Towers) bijvoorbeeld.

Ik heb me weleens afgevraagd of het eigenlijk zin heeft, deze naamsponsoring. Maar nu heb ik in mijn facebooktimeline al een tijdje iemand die fanatiek supporter is van Alphadeuren Houten, en er veel over bericht. Dat is een handbalvereniging, overigens, maar het had ook een korfbal-, basketbal of volleybalclub kunnen zijn. Hun teams spelen tegen ploegen als AutoSmeeing/BDC en GOConnectIT/Fortissimo. Je kunt wel een slash in de naam zetten, maar er is natuurlijk geen twijfel over welke naam 60 jaar geleden gekozen werd om de club op te richten.

Ik twijfelde dus over het nut, maar toen ik van de week op de snelweg langs Houten kwam, dacht ik ineens: Alphadeuren. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Uit protest weiger ik op te zoeken wat Alphadeuren voor bedrijf is (al hoop ik stiekem dat ze deuren voor kerken maken).

