Yuki Togashi heeft gisteren een contract getekend bij de Dallas Mavericks, een NBA-ploeg. Opzienbarend, niet omdat het een Japanner in Amerika betreft, maar wel omdat Togashi 1.70 meter is. Daarmee komt hij in de toptien van kleinste spelers in NBA-geschiedenis. Slechts drie spelers waren ooit kleiner in de NBA: Mel Hirsch (1.68), Earl Boykins (1.65) en bovenaan (of onderaan, het is maar hoe je het bekijkt) Tyrone Bogues, die slechts 1.60 was. Een vlo tussen de giraffen: op zeker moment had hij een teamgenoot van 2.31.

Extreem kleine basketballers zijn net zo zeldzaam als extreem lange voetballers. De langste profvoetballer ter wereld is Kristof van Hout, een Belgische doelman. Tragisch genoeg is zijn lengte, 2.08, zijn grootste verdienste als voetballer. Hij heeft in België vooral op de bank gezeten – extra vervelend als je zo lang bent, want je stoot constant je hoofd tegen de dugouts. Inmiddels staat hij onder contract in India bij Delhi Dynamos. Daar heeft hij waarschijnlijk genoeg ploeggenoten van 1.60. Overigens heeft hij nog geen minuut gespeeld in Delhi.

Zelf ben ik in het veld regelmatig ‘lange’ genoemd. Gevaarlijk bij corners was ik echter zelden. Ja, voor mijn eigen doelman. De langste profvoetballer ter wereld had ik met mijn 1.98 nooit kunnen worden. Hoogstens de slechtste.

