Ik ben een groot voetballiefhebber, maar ik heb me er al lang geleden bij neergelegd dat het onmogelijk wordt om een van de grootste kenners te worden. Buitenlandse competities bijvoorbeeld volg ik nauwelijks. Van de Premier League krijg ik nog weleens wat mee via de BBC, maar Spaans en Italiaans voetbal zit zo ver achter de decoder dat het me ontgaat. (Waar zijn de tijden dat Annette van Trigt en Emile Schelvis op zondagavond om negen uur ons bijpraatten op de publieke omroep?)

Toch kom ik zo soms langs de uitslagenpagina’s. De tabel van de serie A laat zien dat de vooroordelen over het catenaccio van de Italianen waar zijn. Na 5 wedstrijden is er soms amper gescoord. Fiorentina, dat met 2 doelpunten voor en 3 tegen op de tiende plaats staat, spant de kroon.

19 clubs uit de serie A kende ik, maar van Sassuolo had ik nog nooit gehoord. De club blijkt vorig jaar de Serie B te hebben gewonnen. Al te best gaat het nog niet: ze zijn hekkensluiter. Toch verloren ze maar twee keer; drie keer werd er gelijkgespeeld. Blijkens het ene doelpunt dat ze in vijf wedstrijden maakten, zullen het minimaal twee brilstanden zijn geweest. In dat opzicht horen ze er al helemaal bij.

