Ik herinner mij dat ik in mijn middelbareschooltijd door de winkelstraat van ons dorp fietste, en daar iemand zag lopen met een golftas. Golf was in die dagen nog echt een kaksport. Hockey, ok, maar golf: nee. Ik was nou niet echt een recalcitrante puber, maar toen ik de jarennegentiggolfer passeerde, zei ik met mijn bekakste accent net iets te pesterig: ‘Hmm, lekker golfen!’ De man reageerde als door een wesp gestoken, en riep mij, nog bekakter dan ik had nagedaan, na: ‘Is daar iets mis mee soms?’

Het antwoord was ‘nee’ natuurlijk, maar dat wist ik toen nog niet. Kijk waar de golfsport nu staat. Nog steeds kun je als bijstandstrekker geen golfbewijs betalen, maar de tijd dat je je alleen voor tienduizenden euro’s kon inkopen is voorbij. Sterker nog: golf werd toegankelijk voor een grote groep mensen in het vorige decennium, en nu kampen veel golfbanen met teruglopende ledentallen door de crisis.

Verschil met vijftien jaar gelden is ook dat we nu een golftopper hebben. Joost Luiten begint vandaag als leider aan de tweede dag van het KLM Open dat hij vorig jaar won. Hij miste op een haar na de Ryder Cupselectie, maar heeft zich niet laten ontmoedigen. Hij blijft lekker golfen.

